De Laatste 10 Dagen En Lailat- Al- Qadr

Door : | 0 Reacties | Op : 20-04-2022 | Categorie : SoSo Blog

Donderdag, 21 april 2022, is de 20ste dag van de maand Ramadan. Na zonsondergang breekt de 21e nacht aan. De 21e nacht is de eerste nacht van de laatste tien nachten.

Deze tien nachten hebben een grote verdienste bij Allah de meest Verhevene. In deze laatste tien dagen bevindt zich één Nacht, die beter is dan duizend maanden: Lailat ul Qadr.

Lailat ul Qadr: Waardevolle Nacht/Nacht van de Beslissing, die waardevoller is dan duizend maanden samen. In deze Nacht bracht de Engel Gibriel (Gabriël) de Eerste Openbaring van de heilige Koran (Al Qur’an) over aan de Profeet Mohammed (vrede en zegeningen met hem)

Uitleg van Soerah ‘Al Qadr’ (De Waardevolle)

” In de Naam van Allah, de Meest Barmhartige, de meest Genadevolle

Waarlijk, Wij hebben hem (de Koran) in de Nacht van de Qadr nedergezonden.

En wat doet jou weten wat de Nacht van de Qadr is?

De Nacht van de Qadr is beter dan duizend maanden.

De engelen en de Roeh (Djibriel) dalen daarin (veelvuldig) neder,

met de toestemming van hun Heer.

Van iedere zaak is hij (die Nacht) veilig.

Tot aan het aanbreken van de ochtendschemering “

Soerah ‘Al Qadr’ (De Waardevolle) 97:1-5

De smeekbede voor Lailat ul Qadr:

اَللهُمَّ إنَّكَ عَفُوٌّ تُحِبُّ الْعَفْوَ فَاعْفُ عَنِّيْ

Allahôema înnâka ‘affowôen toeh’ibbôe al-3âfwa fa’â3fo ‘ânnî

” O Allah, U bent de Meest Vergevingsgezinde en U houdt van vergeving, dus vergeef mij. “

Wanneer is de Nacht van de Qadr ?

” Zoek de Nacht van de Qadr in de laatste 10 nachten van Ramadan en voornamelijk de oneven nachten ”

21, 23, 25, 27, 29 Ramadan. De nacht van 20 op 21, de nacht van 22 op 23, de nacht van 24 op 25, de nacht van 26 op 27, de nacht van 28 op 29!

Al-Boechari

Ibnoe cOmar zei dat de Profeet (vrede zij met hem) zei: “Wie zijn best wil doen voor de nacht van de Qadr, laat hem deze dan zoeken in de zevenentwintigste nacht van Ramadan.”

Muslim

De Nacht van de Beslissing is de 27ste en allerheiligste Nacht van de Islamitische vastenmaand Ramadan.

Openbaring van de Quran aan de Profeet Mohammed. Ook wel genoemd ‘de Waardevolle Nacht’ of ‘Nacht van de Goddelijke Beschikking’, soms ook vertaald als ‘Nacht van Goddelijke Maat der Dingen’.

In deze Nacht bracht de Engel Jibrail de Eerste Openbaring van de Heilige Quran (het Heilige Boek van de Moslims) over aan de Profeet Mohammed.

Het woord “Lailah’ betekent letterlijk Nacht. In hoofdstuk AI-Qadr van de Heilige Quran zegt Allah hier over het volgende:

“Waarlijk, wij hebben hem neergezonden in de Waardevolle Nacht. En wat laat julie weten wat de Waardevolle Nacht is? De Waardevolle Nacht is beter dan duizend maanden. De Engelen en de Geest (de Engel Gabriël) dalen in haar neer met de toestemming van hun Heer, voor elke beschikking. Vrede heerst in deze nacht, tot aan de ochtendschemering.”

(Quran, hoofdstuk 97)

De maand Ramadan is van grotere waarde dan de andere maanden en Laylat-ul Qadr (Waardevolle Nacht) is waardevoller dan duizend maanden samen. Niet iedereen heeft het geluk om duizend maanden te leven, maar Allah geeft de mens ieder jaar weer de kans deze Nacht waardevol met aanbidding van Allah, door te brengen.

وَجَٰهِدُواْ فِي ٱللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِۦۚ هُوَ ٱجۡتَبَىٰكُمۡ وَمَا جَعَلَ عَلَيۡكُمۡ فِي ٱلدِّينِ مِنۡ حَرَجٖۚ مِّلَّةَ أَبِيكُمۡ إِبۡرَٰهِيمَۚ هُوَ سَمَّىٰكُمُ ٱلۡمُسۡلِمِينَ مِن قَبۡلُ وَفِي هَٰذَا لِيَكُونَ ٱلرَّسُولُ شَهِيدًا عَلَيۡكُمۡ وَتَكُونُواْ شُهَدَآءَ عَلَى ٱلنَّاسِۚ فَأَقِيمُواْ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتُواْ ٱلزَّكَوٰةَ وَٱعۡتَصِمُواْ بِٱللَّهِ هُوَ مَوۡلَىٰكُمۡۖ فَنِعۡمَ ٱلۡمَوۡلَىٰ وَنِعۡمَ ٱلنَّصِيرُ ٨٧

“En streef hard voor de Zaak van Allah zoals jullie behoren te streven. Hij heeft jullie uitverkoren en jullie godsdienst van moeilijkheden “gevrijwaard. Het is de religie van jullie vader Ibrahim. Hij is het (Allah) Die jullie Moslims heeft genoemd, vroeger en hierin (de Koran) opdat de Boodschapper een getuige voor jullie mogen zijn en jullie een getuige voor de mensheid. Verricht dus perfect de gebeden, geeft Zakat en houdt jullie vast aan Allah. Hij is jullie Heer: wat een uitmuntende Heer en wat een uitmuntende Helper!”

22:78

وَقَٰتِلُواْ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ ٱلَّذِينَ يُقَٰتِلُونَكُمۡ وَلَا تَعۡتَدُوٓاْۚ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يُحِبُّ ٱلۡمُعۡتَدِينَ ٠٩١

“(Zuiver je intentie om Allah’s woord te verheffen) en strijd op het Pad van Allah (dat naar Zijn tevredenheid leidt) tegen degenen die tegen jullie strijden, maar overtreedt de grenzen niet (door ook hun vrouwen en kinderen het leven te ontnemen). Waarlijk, Allah houdt niet van de overtreders.”

2:190

ٱللَّهُ نُورُ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضِۚ مَثَلُ نُورِهِۦ كَمِشۡكَوٰةٖ فِيهَا مِصۡبَاحٌۖ ٱلۡمِصۡبَاحُ فِي زُجَاجَةٍۖ ٱلزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوۡكَبٞ دُرِّيّٞ يُوقَدُ مِن شَجَرَةٖ مُّبَٰرَكَةٖ زَيۡتُونَةٖ لَّا شَرۡقِيَّةٖ وَلَا غَرۡبِيَّةٖ يَكَادُ زَيۡتُهَا يُضِيٓءُ وَلَوۡ لَمۡ تَمۡسَسۡهُ نَارٞۚ نُّورٌ عَلَىٰ نُورٖۚ يَهۡدِي ٱللَّهُ لِنُورِهِۦ مَن يَشَآءُۚ وَيَضۡرِبُ ٱللَّهُ ٱلۡأَمۡثَٰلَ لِلنَّاسِۗ وَٱللَّهُ بِكُلِّ شَيۡءٍ عَلِيمٞ ٥٣

“Allah (voorziet) de hemelen en de aarde van licht (d.m.v. de zon en de maan). De gelijkenis van Zijn licht (in het hart van de gelovige) is zoals een nis waarin een lantaarn staat: de lamp bevindt zich in een glas. Het (licht in dit) glas is zoals dat van een stralende ster die werd aangestoken (met olie) van een gezegende olijfboom – die niet van het Oosten, noch van het Westen is. Haar olie lijkt uit zichzelf te willen ontvlammen, hoewel geen vuur het heeft aangeraakt. Licht op licht! Allah leidt naar Zijn licht wie Hij wil. En Allah geeft de mensheid gelijkenissen, en Allah is Alwetend over alle zaken.”

24:35

Video:

Zie ook:

http://www.sosokitchen.nl/laatste-10-dagen-ramadan

http://www.sosokitchen.nl/islamitisch-bewustzijn

http://www.sosokitchen.nl/soerah-109-al-kafirun-de-ongelovigen

Plaats een reactie

:wink: :-| :-x :twisted: :) 8-O :( :roll: :-P :oops: :-o :mrgreen: :lol: :idea: :-D :evil: :cry: 8) :arrow: :-? :?: :!: