Jumu3a-Vrijdag!

Door : | 0 Reacties | Op : 10-03-2022 | Categorie : SoSo Blog

De profeet Mohammed (vzmh) vertelde dat
Allah gezegd heeft:

“O mijn dienaren, ik heb onrechtvaardigheid voor Mijzelf verboden en Ik heb het voor jullie onderling verboden: wees dus niet onrechtvaardig.”

Blijkbaar vond Allah rechtvaardigheid zo belangrijk, dat hij onrechtvaardigheid niet alleen verboden heeft voor de mensen, maar ook voor Zichzelf.
Elkaar geen onrecht aandoen in de islam wordt vaak gesteld dat mensen elkaar onderling geen onrecht mogen aandoen. “Hij die niet genadig is voor de mensen, Allah zal niet genadig zijn voor hem.”

لَا تَظۡلِمُونَ وَلَا تُظۡلَمُونَ

“Handel niet onrechtmatig en jullie zullen niet onrechtvaardig behandeld worden.”

Soerah Al-Baqara- De Koe: 2:279

مَن جَآءَ بِٱلۡحَسَنَةِ فَلَهُۥ عَشۡرُ أَمۡثَالِهَاۖ وَمَن جَآءَ بِٱلسَّيِّئَةِ فَلَا يُجۡزَىٰٓ إِلَّا مِثۡلَهَا وَهُمۡ لَا يُظۡلَمُونَ ٠٦١

“Iedereen die een goede daad verricht zal tien maal daarvan de prijs krijgen en iedereen die een slechte daad verricht zal slechts de vergelding van het gelijkwaardige krijgen en hen zal geen onrecht aangedaan worden.”

Soerah Al-An’aam: Het Vee: 6:160

De rechtvaardigheid en genade van Allah zijn zelfs zo groot, dat Hij onze goede daden zal vermenigvuldigen.

إِنَّ ٱللَّهَ لَا يَظۡلِمُ مِثۡقَالَ ذَرَّةٖۖ وَإِن تَكُ حَسَنَةٗ يُضَٰعِفۡهَا وَيُؤۡتِ مِن لَّدُنۡهُ أَجۡرًا عَظِيمٗا ٠٤

“Zeker! Allah doet zelfs geen kwaad ter grote van een atoom, maar als er iets goeds gedaan wordt,verdubbelt Hij het en geeft Hij een grote beloning.”

Soerah An-Nisaa: De Vrouwen: 4:40

وَأَمَّا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ ٱلصَّٰلِحَٰتِ فَيُوَفِّيهِمۡ أُجُورَهُمۡۗ وَٱللَّهُ لَا يُحِبُّ ٱلظَّٰلِمِينَ ٧٥

“En wat degenen betreft die gelovig zijn en goede daden verrichten: Allah zal hun volle beloning toekennen. En Allah houdt niet van de onrechtvaardigen.”

Soerah Al-‘Imraan: 3:57

“Vrees de smeekbede van de onrechtvaardig behandelde, want tussen deze (smeekbede) en Allah is geen versluiering.”

In de Koran wordt bovendien het zoeken van bescherming bij onrechtplegers, evenals het bestrijden van rechtvaardige mensen, ook gedefinieerd als onrecht dat bestraft zal worden:

إِنَّ ٱلَّذِينَ يَكۡفُرُونَ بِـَٔايَٰتِ ٱللَّهِ وَيَقۡتُلُونَ ٱلنَّبِيِّـۧنَ بِغَيۡرِ حَقّٖ وَيَقۡتُلُونَ ٱلَّذِينَ يَأۡمُرُونَ بِٱلۡقِسۡطِ مِنَ ٱلنَّاسِ فَبَشِّرۡهُم بِعَذَابٍ أَلِيمٍ ١٢

“Waarlijk! Degenen die de Tekenen van Allah loochenen en de Profeten zonder recht vermoorden en de mensen vermoorden die het eerlijk handelen bevelen; kondig hen een pijnlijke bestraffing aan.”

Soerah Al-‘Imraan: 3:21

وَلَا تَرۡكَنُوٓاْ إِلَى ٱلَّذِينَ ظَلَمُواْ فَتَمَسَّكُمُ ٱلنَّارُ وَمَا لَكُم مِّن دُونِ ٱللَّهِ مِنۡ أَوۡلِيَآءَ ثُمَّ لَا تُنصَرُونَ ٣١١

“En houd je niet aan degenen vast die zondigen, want dan zal het Vuur je raken, en je zult geen beschermers hebben anders dan Allah, noch zal je geholpen worden.”

Soerah Hoed: De Profeet Hud: 11:113

Allah zal niemand onrecht aandoen, zo benadrukt Hij in de Koran in prachtige bewoordingen.

Het oordeel ligt bij Allah. Allah kent Zijn dienaren het beste en Hij weet wie van hen onrechtplegers zijn. Allah weet en wij weten niet. De vloek rust op de onrechtplegers.

Vrede ✌

Alvast een fijne Vrijdag-Jumu3a toegewenst!

Sosokitchen.nl

Zie ook wie is Allah:

http://www.sosokitchen.nl/allah-%e2%9d%a4-2

http://www.sosokitchen.nl/allah-%e2%9d%a4-deel-2

Zie ook:

http://www.sosokitchen.nl/muawwidhatayn-verzen-van-toevluchtsoord

http://www.sosokitchen.nl/soerah-109-al-kafirun-de-ongelovigen

Plaats een reactie

:wink: :-| :-x :twisted: :) 8-O :( :roll: :-P :oops: :-o :mrgreen: :lol: :idea: :-D :evil: :cry: 8) :arrow: :-? :?: :!: