Rotterdam In Gesprek Over Excuses Slavernijverleden

Door : | 0 Reacties | Op : 14-01-2021 | Categorie : SoSo Blog

Het college van burgemeester en wethouders van Rotterdam is in gesprek om te kijken of er excuses gemaakt moeten worden voor het slavernijverleden van de stad. Hoe die excuses gemaakt moeten worden en of dat samen met Amsterdam of met het Rijk moet gebeuren zijn enkele van de vragen waarover het college de komende tijd in gesprek wil.

“Het college realiseert zich dat de samenleving behoefte heeft aan snelle antwoorden. Maar áls excuses gemaakt worden, dan moet dit ten volle gerealiseerd worden en moeten de woorden gewicht en bewuste consequenties hebben”, staat in een brief aan de gemeenteraad. Het stadsbestuur wil zich de komende tijd bezinnen op de eventuele betekenis, voorwaarden en gevolgen.

Zo vraagt het college zich af of de excuses dan gelden “namens het college, het stadsbestuur inclusief de raad, voor de gemeente of voor alle Rotterdammers?” Het wil zich daarbij laten adviseren door wetenschappers en rechtsgeleerden.

Sinds een paar maanden is het stadsbestuur ook in gesprek met Amsterdam en het Rijk. De insteek hiervan is dat de stad graag wil dat er een nationaal onderzoek komt naar het Nederlandse slavernijverleden “omdat het niet alleen een probleem in de steden was”.

De Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb riep eerder op tot nationale excuses, maar tot nu toe heeft het kabinet alleen “diepe spijt en berouw” getoond. Aan excuses zijn namelijk mogelijk aansprakelijkheidsgevolgen te verbinden, die kunnen leiden tot een schadevergoeding.

Rotterdam ‘tot over de oren’ in de slavernij

De vraag of Rotterdam zijn excuses moet aanbieden, volgt op een aantal onderzoeken naar het slavernijverleden van de stad. Zo concludeerde het Koninklijk Instituut voor Taal-, Land- en Volkenkunde (KITLV) dat Rotterdam “tot over de oren in de slavernij zat”. In de stad verwijzen bijvoorbeeld 181 straatnamen naar die tijd.

Een van de maatregelen die het college verder neemt is het plaatsen van een duidelijk zichtbare toelichting bij koloniale straatnamen en beelden in de stad. Ook willen de burgemeester en wethouders dat het koloniale verleden een prominente plaats krijgt in het onderwijs over de Rotterdamse geschiedenis.

https://www.nu.nl/binnenland/6101838/rotterdam-in-gesprek-over-excuses-slavernijverleden

“Bijzonder om te zien dat veel mensen negatief reageren. Als blanke tegenstander zal je nooit begrijpen hoe het is om te leven met een koloniaal slavernijverleden. Hou daarom je mond en ga je schamen. Ikzelf ben van indische afkomst. Het koloniale verleden binnen mijn familie was alom aanwezig. Ooms, tantes, opa’s en oma’s droegen elke dag het verdriet met zich mee. Het onrecht dat hun is aangedaan ten tijde van de nederlandse overheersing was een onderwerp dat altijd werd verzwegen. Er niet over praten was hun manier van omgaan met het verdriet. ‘Soedah laat maar’ kreeg ik te horen als ik vragen stelde over het verleden. Niet alleen de WW2 en Soekarno waren de reden achter de pijn en het verdriet. Nu ze er niet meer zijn, blijven nieuwere generaties achter met verdriet, vragen en onzekerheid. Waarom werd er niet over gepraat? Wat is er gebeurd? Dat is de last die huidige generaties met zich meedragen. Hierdoor is het koloniale verleden nog vollop aanwezig.”

“Het middel van de tegenstander is altijd met argumenten komen die geen verband houden met het onderwerp, ze sturen altijd aan op iets heel anders. In de psychologie noemen ze dat gaslighting. Een techniek waarmee druk wordt uitgeoefend op slachtoffers om ze zo aan het twijfelen te krijgen over de harde realiteit. Op die manier proberen ze grip en macht te krijgen over hun. Trump is hiervan ook een mooi voorbeeld. Zodra onderwerpen als racisme, discriminatie die verband houden met slavernij aan bod komen. Zie je direct dat er reacties komen die bedoeld zijn om de aandacht af te leiden. Om de realiteit te verzachten of het af te doen als iets wat er niet toe doet. Of zelfs beweringen dat de realiteit anders is. Het toegeven van dat er iets niet klopt, betekent ook dat ze naar zichzelf moeten gaan kijken. Dat is lastig voor menig persoon. Het is daarom makkelijker om zand te gaan strooien in de ogen van de ander. Ontkenning is nog steeds een machtig middel.”

“Ik denk dat de hele wereld dan excuses aan elkaar kan aanbieden……ieder land heeft in het verleden dingen gedaan die nu niet meer geaccepteerd worden. Erger is dat in sommige landen dit nog steeds gebeurd. Wij hebben geleerd van ons verleden en al heel lang geleden geconstateerd dat het niet goed was. We blijven nu maar zoeken naar dingen die niet goed waren om onze excuses aan wie dan ook aan te bieden. Tijden veranderen en inzichten ook….dus nu door naar de toekomst en verbeteren daar waar mogelijk.”

“Zo bijzonder is dat, mensen die nooit hier mee te maken hebben gehad en die je dan gaan uitleggen hoe jij je erbij moet voelen. Je bent zó onwetend dat je niet eens doorhebt”

Verdrietige reacties..😔

Plaats een reactie

:wink: :-| :-x :twisted: :) 8-O :( :roll: :-P :oops: :-o :mrgreen: :lol: :idea: :-D :evil: :cry: 8) :arrow: :-? :?: :!: