Soerah 20: TA Ha

Door : | 0 Reacties | Op : 19-08-2021 | Categorie : SoSo Blog

Update: zie vooraf:

http://www.sosokitchen.nl/soerah-27-an-naml-de-mieren

Voor de vastenden van Ashura Allahi taqqabel!

De Soerah is vernoemd naar een onvertaalbare lettercombinatie. De betekenis is enkel en alleen bij Allah/God bekend, maar ik was een beetje op zoek naar kennis en dacht, zouden deze lettercombinaties met ‘Het Heilige Land’ verweven kunnen zijn? Wa Allaho a3lem en ik wil me niet op glad ijs begeven door mezelf bij Allah/God in diskrediet te brengen, maar ik vroeg het mij gewoon af!

Een mooie Soerah. Het onderwerp van de Soera Ta Ha is om de Profeet (vrede zij met hem) en zijn volgelingen ervan te verzekeren dat de boodschap van de Koran uiteindelijk zal slagen. Tevens kunnen we in het verhaal van Profeet Mozes lezen dat Allah de kinderen van Israël uit de handen van de Farao heeft gered.

بِسۡمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ

In de naam van Allah, de meest Barmhartige, de meest Genadevolle.

Thā, Hā.

(O Mohammed), Wij hebben de Koran in geen geval naar jou neergezonden om jou problemen te bezorgen.

Maar slechts als een Overdenking voor degenen die (Allah) vrezen.

Een openbaring van Hem Die de aarde en de hoge hemelen heeft geschapen.

De Weldadige, Die op de Troon zetelt.

Aan Hem behoort alles wat in de hemelen en op aarde is en alles daartussen, en alles wat onder de grond is.

O jij met luide stem spreekt of niet: Hij kent het geheim en het meest verborgene.

Allah! Geen heeft het recht om aanbeden te worden behalve Hij! Hem behoren de Schone Namen toe.

En is het verhaal van Mozes tot jou gekomen?

Toen hij een vuur zag zei hij tegen zijn familie: “Wacht! Waarlijk, ik heb een vuur gezien, misschien kan ik jullie daar wat brandende takken van brengen of zal ik bij het vuur Leiding vinden.”

En toen hij daar aankwam, werd hij bij zijn naam geroepen: “O Mozes!”

Waarlijk! Ik ben jouw Heer! Doe je schoenen uit, je bent in het heilige dal ‘Toewa’.

En Ik heb jou uitverkoren. Luister dus naar wat geopenbaard wordt.

Waarlijk! Ik ben Allah, er is geen god dan Ik, aanbid Mij dus en verricht de gebeden om Mij te gedenken.

Waarlijk, het Uur zal komen. Ik zal het onthullen zodat iedere ziel beloond zal worden voor wat zij nastreeft.

Laat je er daarom niet van afhouden door degene die daarin niet gelooft en zijn eigen lusten volgt, zodat je niet ten onder gaat.

En wat is dat in jouw rechterhand, O Mozes?”

Hij zei: “Dit is mijn stok waarop ik leun en waarmee ik bladeren afsla voor mijn schapen en waar ik nog meer dingen mee doe.”

Hij zei: “Gooi het neer, O Mozes!”

Hij gooide het neer en zie! Het was een slang die zich snel voortbewoog.

En Allah zei: “Grijp het en wees niet bang, Wij zullen het weer in zijn oude staat terugbrengen.”

“En leg je hand onder je arm, zij zal wit worden zonder enige ziekte, als een ander Teken.”

“Dat Wij jou enige van Onze grote Tekenen moge laten zien.”

“Ga naar de Farao! Waarlijk, hij heeft overtreden.”

(En Mozes smeekte): “O mijn Heer! Verruim mijn hart voor mij (zodat ik deze zware boodschap kan dragen).

En maak mijn taak gemakkelijk voor mij.

En maak de knoop van mijn tong los.

Zodat zij mijn toespraak kunnen verstaan.

En wijs voor mij een helper uit mijn familie aan.

Haaron, mijn broer.

Vermeerder mijn kracht met hem.

En laat hem in mijn taak delen.

Zodat wij U veel kunnen verheerlijken.

En U veel kunnen gedenken.

Waarlijk! U bent Alziend over ons.”

Allah zei: “Jou verzoeken zullen verhoord worden, O Mozes!”

“En voorwaar, Wij hebben jou op een ander moment (eerder) al een gunst gegeven.

Toen Wij jouw moeder openbaarden.

Zeggende: “Leg hem in een kistje en leg het in de rivier, dan zal de rivier het op een oever laten stranden en daar, zal een vijand van Mij en een vijand van hem, hem nemen.” En Ik voorzag je van Mijn liefde zodat je onder Mijn ogen opgevoed zou worden.

Toen jouw zuster ging en (tegen de familie van de Farao) zei: “Zal ik u iemand laten zien die hem kan zogen?” Op die manier brachten Wij je bij je moeder terug, zodat zij haar ogen kon koelen en dat ze niet bedroefd zou zijn. Toen doodde jij een man, maar Wij redden jouw van een groot probleem en hebben je met een zware beproeving beproefd. Toen bleef jij een aantal jaren bij het volk van Midian. Toen kwam jij hier, zoals bepaald, O Mozes.

En Ik heb jou voor Mijzelf gekozen.

Ga samen met jouw broeder met Mijn Tekenen en veronachtzaamt niet Mij te gedenken.”

Ga, jullie beiden naar de Farao, waarlijk, hij heeft overtreden.

En spreek vriendelijk tot hem, misschien zal hij de vermaning aannemen of Allah vrezen.”

Zij zeiden: “Onze Heer! Waarlijk! Wij vrezen dat hij zich zou haasten ons te bestraffen of dat hij zal overtreden.”

Hij zei: “Vreest niet, Waarlijk! Ik ben met jullie beiden, Ik hoor en Ik zie.”

Ga dus samen naar hem toe en zeg: “Waarlijk, wij zijn de Boodschappers van uw Heer, laat dus de Kinderen van Israël met ons meegaan, en martel hen niet, voorwaar, wij zijn gekomen met een Teken van uw Heer! En vrede is met degene die Leiding volgt.”

Waarlijk, er is ons geopenbaard dat de bestraffing zal komen voor degene die ontkent en zich afkeert.

Farao zei: “Wie is jullie Heer O Mozes?”

(Mozes) zei: “Onze Heer is Degene Die alles zijn vorm en aard geeft, en het dan goed leidt.”

(Farao) zei: “Hoe staat het dan met de vroegere generaties?”

(Mozes) zei: “De kennis over hen is bij mijn Heer in een Boek. Mijn Heer maakt geen fouten en vergeet niets.”

Hij is Degene Die de aarde voor jullie heeft geschapen als een wieg en wegen voor jullie daarop aangelegd heeft en water neer laten komen uit de hemel. En Wij hebben daarmee verschillende soorten plantengroei voortgebracht.

Eet en weidt jullie vee (daarop); waarlijk, hierin zijn bewijzen en Tekenen voor mensen van verstand.

Uit haar hebben Wij jullie geschapen en daarin zullen Wij jullie doen terugkeren, en daaruit zullen Wij jullie opnieuw voortbrengen.

En voorwaar Wij hebben hem al Onze Tekenen en bewijzen getoond, maar hij ontkende en verwierp.

Hij zei: “Ben jij gekomen om ons met je toverkunsten uit ons land te verjagen, O Mozes?”

Dan waarlijk, wij kunnen toverkunsten maken die daarop lijken; maak dus een afspraak voor een ontmoeting tussen ons waaraan wij en jullie ons aan zullen houden, op een plaats (voor beiden) gelijk.

(Mozes) zei: “De aangewezen ontmoeting zal op de Feestdag zijn en laat de mensen verzamelen als de zon opkomt.”

Toen ging Farao weg om zijn plannen te beramen en daarna kwam hij terug.

Mozes zei tegen hen: “Wee over jullie. Verzin geen leugen over Allah want Hij zal jullie dan door een bestraffing volledig vernietigen. En zeker, degene die een leugen over Allah verzint is degene die verliest.”

Zij redetwistten zij met elkaar wat zij moesten doen, en pleegden geheim overleg.

Zij zeiden: “Waarlijk! Dit zijn zeker twee tovenaars, die jullie met behulp van hun toverkunst uit het land wensen te verdrijven en zij gaan jullie navolgenswaardige levenswijze doen verdwijnen.

Stel daarom jullie plan op en kom dan in rijen. Iedereen die deze dag overleefd zal zeker slagen.”

Zij zeiden: “O Mozes! Gooi jij eerst of zijn wij het die het eerst gooien?”

(Mozes) zei: “Nee, gooien jullie (eerst)!” Ziedaar! Door hun ‘sihr’ leek het voor (Mozes) erop dat hun touwen en hun (tover)stokken snel bewogen.

Moesa voelde een angst bij zichzelf opkomen.

Wij zeiden: “Vrees” niet! Zeker jij zult de overhand krijgen.

Werp neer wat in je rechterhand is! Het zal wat zij gemaakt hebben verslinden. Wat zij hebben gemaakt is slechts een list van een tovenaar. En een tovenaar zal nooit slagen, hoe hij het ook doet.”

Dus de tovenaars vielen in knielhouding neer. Zij zeiden: “Wij geloven in de Heer van Haaron en Mozes.”


(Farao) zei: “Geloven jullie in hem voordat ik jullie daarvoor toestemming heb gegeven? Waarlijk! Hij is zeker jullie meester die jullie de toverkunst heeft geleerd. Ik zal zeker jullie handen en voeten aan tegengestelde kanten afhakken en ik zal jullie zeker kruisigen aan de stammen van palmbomen, en jullie zullen zeker weten wie van ons een strenge en langere bestraffing kan geven.”

Zij zeiden: “Wij zullen jou nooit verkiezen boven wat van de duidelijke Tekenen tot ons is gekomen en Degene Die ons geschapen heeft. Besluit dus wat je wenst te besluiten want je kunt slechts over dit wereldse leven besluiten.

Waarlijk! Wij geloven in onze Heer, opdat Hij onze zonden zal vergeven en de toverkunsten waartoe jij ons gedwongen hebt. En de beloning van Allah is beter en blijvender.”

Waarlijk! Iedereen die als een zondaar naar zijn Heer komt, voor hem is zeker de Hel, daarin zal hij noch sterven noch leven.

Maar iedereen die als een gelovige naar Hem komt en goede daden verricht; voor hen zijn de hoge rangen.

Eeuwige Tuinen waaronder rivieren stromen, daar zullen zij voor altijd verblijven, dat is de beloning voor degenen die zichzelf reinigen.

En voorwaar, Wij hebben Mozes geopenbaard, (zeggende): “Reis met Mijn dienaren in de nacht en sla (met je staf) een droog pad voor hen door de zee. Wees niet bang om bereikt te worden ingehaald, “en wees niet angstig.”

Toen achtervolgde Farao hen met zijn legers, maar het zeewater overspoelde hen allen.

En Farao liet zijn mensen dwalen, en hij leidde hen niet.

O Kinderen van Israël! Wij hebben jullie waarlijk van jullie vijand gered en hebben met jullie een Verbond afgesloten aan de rechterkant van de Berg en Wij deden Manna en kwartels voor jullie neerdalen.

Eet van de goede, wettige zaken waarmee Wij jullie voorzien hebben en overdrijf niet zodat Mijn woede jullie niet treft. En wie door Mijn woede getroffen wordt zal waarlijk ten onder gaan.”

En waarlijk, Ik vergeef beslist degene die berouw toonde (voor zijn ‘sjirk’) en geloofde (in Mijn éénheid) en goede daden verrichtte (zowel de verplichte als de vrijwillige) en vervolgens leiding volgde.

“En wat heeft jou je van jouw volk laten weghaasten, O Mozes?”

Hij zei: “Zij volgen mijn voetstappen en ik haastte mij naar U, O mijn Heer, dat U tevreden moge zijn.”

(Allah) zei: “Waarlijk! Wij hebben jouw volk in jouw afwezigheid beproefd en As-Samiri heeft hen doen afdwalen.”

Toen keerde Mozes boos en verdrietig terug tot zijn volk. Hij zei: “O mijn volk! Heeft jullie Heer niet een oprechte belofte afgelegd? Duurde het soms te lang voor jullie tot die belofte uitkwam? Of wensten jullie dat de wraak van jullie Heer over jullie zou neerdalen, omdat jullie de belofte met mij gebroken hebben?”

Zij zeiden: “Wij hebben niet uit vrije wil onze belofte aan jou verbroken maar wij werden belast met ladingen sieraden van het volk. Toen hebben wij het (in het vuur) geworpen en dat was wat As-Samiri voorstelde.

Toen nam hij voor hen het beeld van een kalf (uit het vuur) wat leek te loeien. Zij zeiden: “Dit is jullie” god en de god van Mozes, maar (Mozes) is (zijn god) vergeten.”

Konden zij dan niet zien dat het niet in staat was een woord terug te zeggen en dat het geen macht had om hen te kwetsen of hen iets goeds te brengen?

En Haaron had zeker al vooraf gezegd: “O mijn volk! Jullie worden hierin beproefd en waarlijk jullie Heer is (Allah) de Barmhartige volg mij dus en gehoorzaam mijn bevel.”

Zij zeiden: “Wij zullen niet stoppen het te aanbidden tot Mozes naar ons terugkeert.”

Mozes zei: “O Haaron! Wat heeft je weerhouden toen je zag dat zij afdwaalden?”

Dat zij mij niet volgden? Was jij dan ongehoorzaam aan mijn bevel?”

Hij zei: “O zoon van mijn moeder! Grijp mij niet bij mijn baard en ook niet bij mijn hoofd! Waarlijk, ik vreesde dat je zou zeggen: “Je hebt voor een scheiding tussen de Kinderen van Israël gezorgd, en jij hebt niet op mijn woord gewacht!”

(Mozes) zei: “En wat scheelt jou, o Samiri?”

(Samiri) zei: “Ik zag wat zij niet zagen, ik volgde de voetstappen van de Boodschapper naar mijn beste vermogen, doch dat heb ik thans opgegeven. Aldus heeft mijn ziel het voor mij vergemakkelijkt.”

Mozes zei: “Ga dan maar weg! En waarlijk, jouw (bestraffing) in dit leven zal zijn dat je zult zeggen: “Raak mij niet aan; voorwaar, voor jou is er een afspraak (in het Hiernamaals), die nooit afgezegd kan worden. En kijk naar jouw god aan wie jij toegewijd bent. Wij zullen hem beslist verbranden en de resten in zee verspreiden.”

Jouw god is slechts Allah, er geen god dan Hij. Hij bezit volledige kennis over alle zaken.

Zo verhalen Wij jou van de geschiedenissen van wat eerder gebeurd is. En voorwaar, Wij hebben jou van Onze Zijde de Vermaning gegeven.

Iedereen die zich hiervan “afkeert: waarlijk, zij zullen een zware last dragen op de Dag der Opstanding.

Daaronder zullen zij blijven en deze last zal voor hen op de Dag der Opstanding ondraaglijk worden.

Op de Dag wanneer (er andermaal) op de hoorn zal worden geblazen, brengen Wij de (ongelovige) misdadigers bijeen en hun ogen zullen zonder licht zijn.

Op fluisterende wijze spreken zij elkaar aan: “Jullie hebben niet langer dan tien (dagen) doorgebracht (op aarde).”

Wij weten het beste wat zij zeggen, totdat de rechtvaardigste (hen weerlegt en) zal zeggen: “Jullie hebben daar niet langer dan één dag doorgebracht!”

En zij vragen jou over de bergen, zeg: “Mijn Heer zal ze verpulveren.”

Dan zal Hij het (de aarde) als een kale vlakte achterlaten.

Waarop je geen lage en hoge (plaatsen) ziet”

Op die Dag zal de mensheid uitsluitend Allah’s Oproeper volgen; er is geen (mogelijkheid) om aan hem te ontsnappen. En alle stemmen zullen zich vernederen voor de Barmhartige en jullie zullen niets anders horen dan zacht gefluister.

Op die Dag zal er geen bemiddeling bestaan, behalve die (bemiddeling) voor hem, aan wie de Barmhartige toestemming geeft en wiens woorden Hem welgevallen.

Hij weet wat vόόr hen is en wat achter hen is, en zij zullen nooit iets van Zijn kennis begrijpen.

En (alle) gezichten zullen eerbiedig neerbuigen voor (Allah) de Eeuwiglevende, de Zelfstandige Die alles wat bestaat onderhoudt en beschermt. En hij die onrecht pleegde zal teleurgesteld worden.

En degene die goede werken verrichtte en een gelovige was, hoeft geen angst hebben voor onrechtvaardigheid of voor verlies.

Daarom hebben Wij het als een Koran in het Arabisch” neergezonden en daarin nauwkeurig de waarschuwingen uitgelegd, zodat zij Allah zullen vrezen of dat het voor hen een les zal zijn.

En Verheven is Allah, de Ware Koning. En haast je niet met de Koran (O Mohammed) voordat Zijn openbaring volledig aan jou voltooid is. En zeg: “O Heer! Vermeerder mij in kennis.”

En voorwaar, Wij sloten een verbond met Adam (betreffende de ‘verboden boom’ voor hij ervan at), maar hij vergat het en Wij vonden bij hem geen vastberadenheid (en geduld in het naleven van Ons gebod).

En (gedenk) toen Wij tegen de Engelen zeiden: “Kniel neer voor Adam.” Zij knielden (allen) neer behalve Iblies, hij weigerde.

Toen zeiden Wij: “O Adam! Waarlijk, dit is een vijand voor jou en je vrouw. Laat hem daarom niet jullie beiden uit het Paradijs verjagen, zodat jullie aan de ellende overgeleverd zijn.”

Waarlijk, daarin is voor jou geen honger en jij bent er niet naakt.

Jij hebt er zeker geen dorst en jij wordt er niet blootgesteld aan hitte.”

Daarop fluisterde Satan hem in (het oor): “O Adam! Zal ik je naar de ‘boom van het eeuwige leven’ leiden, en naar een koninkrijk dat nooit zal vergaan?”

Toen aten zij beiden van de boom, zodat hun schaamte zichtbaar werd en zij begonnen zichzelf met de bladeren van het Paradijs te bedekken: en zo was Adam ongehoorzaam aan zijn Heer, en dwaalde hij.

Daarna koos zijn Heer hem uit en Hij aanvaardde zijn berouw en gaf hem Leiding.

(Allah) zei: “Daal af jullie samen, want jullie zullen elkander tot vijand zijn. Maar als er Leiding van Mij tot jullie komt: wie Mijn Leiding volgt zal niet dwalen noch zal hij aan gierigheid of ellende overgeleverd zijn.

Maar iedereen die zich (in “ongeloof) van Mijn Overdenking (de Koran) afkeert: waarlijk, er zal dan voor hem een benauwd leven zijn. En Wij zullen hen verzamelen op de Dag der Opstanding, in blinde toestand.

Hij zal zeggen: “O mijn Heer! Waarom verzamelt U mij in blinde toestand, terwijl ik vroeger in staat was om te zien?”

(Allah) zal zeggen: “Zo is het. Onze Tekenen kwamen tot jou, maar jij vergat ze en dus zul je op deze dag vergeten worden.”

En zo vergelden Wij hen wie overschrijdt en niet in de Tekenen van zijn Heer gelooft. En de bestraffing van het Hiernamaals is veel strenger en blijvender.

Is er voor hen dan geen Leiding in hoeveel generaties Wij vόόr hen vernietigd hebben, en over wiens (vernietigde) woningen zij rondwandelden? Waarlijk, daarin zijn beslist Tekenen voor mensen van begrip.

En als er geen Woord van jouw Heer voorafgegaan was dan zou een vastgestelde termijn (hun bestraffing) beslist gekomen zijn.

Wees daarom geduldig (O Mohammed) met wat zij zeggen, en verheerlijk en prijs jouw Heer vόόr de opkomst van de zon, en vόόr haar ondergang, en gedurende wat uren in de nacht en aan de uiteinden van de dag. Hopelijk ben jij tevreden.

En staar niet met je ogen in verlangen naar zaken die Wij aan verschillende groepen voor vermaak hebben gegeven, (het is slechts) de schittering van het leven van deze wereld, dat Wij hen daarmee moge testen. Maar de voorziening van jullie Heer is beter en blijvender.

En leg je familie het gebed op en wees volhardend daarin. Wij vragen van jou geen voorziening; Wij geven jou voorziening. En het goede einde is voor de godvrezenden.

Zij (de ongelovigen)zeggen: “Waarom heeft hij ons geen Teken van zijn Heer gebracht?” Is er dan geen duidelijk Teken tot hem gekomen in de vroegere Geschriften?

En als Wij hen niet voor zijn komst met een bestraffing vernietigd hadden, zouden zij beslist gezegd hebben: “Onze Heer! Als U ons slechts een Boodschapper had gestuurd, dan zouden wij zeker Uw Tekenen gevolgd hebben voordat wij vernederd en verworpen zouden zijn.”

Zeg: “Iedereen wacht, wacht jij dus ook, en jij zult weten wie degenen zijn die op het rechte en juiste Pad gaan en wie degenen zijn die zichzelf laten Leiden.” ۞

20: 1-135

Zie ook:

http://www.sosokitchen.nl/deel-5-moesa-moses-mozes-alayhi-salam-vrede-zij-met-hem

http://www.sosokitchen.nl/het-verhaal-van-moesamozes

Zie ook:

http://www.sosokitchen.nl/soerah-109-al-kafirun-de-ongelovigen

Plaats een reactie

:wink: :-| :-x :twisted: :) 8-O :( :roll: :-P :oops: :-o :mrgreen: :lol: :idea: :-D :evil: :cry: 8) :arrow: :-? :?: :!: