Aan Allah Behoort Alle Eer!

Door : | 0 Reacties | Op : 09-11-2022 | Categorie : SoSo Blog

مَّا يَفۡتَحِ ٱللَّهُ لِلنَّاسِ مِن رَّحۡمَةٖ فَلَا مُمۡسِكَ لَهَاۖ وَمَا يُمۡسِكۡ فَلَا مُرۡسِلَ لَهُۥ مِنۢ بَعۡدِهِۦۚ وَهُوَ ٱلۡعَزِيزُ ٱلۡحَكِيمُ ٢

“Wat Allah de mensheid aan Barmhartigheid schenkt, kan door niemand tegenhouden worden, en wat door Hem tegengehouden wordt kan buiten Hem door niemand los gelaten worden. Hij is de Almachtige, de Alwijze.”

35:2

Eer is niet te koop! 👍

Een mooi artikel gevonden!

“Al-Mu’izz [de Schenker van eer] en al-Mudhill [de Wegnemer van eer]”

Shakur

Betekenis

Allah is al-Mu’izz. Hij is de Schenker van eer en rijkdom. Werkelijke rijkdom is dat je verlost bent van onterende behoeftigheid: armoede, overmeesterende begeerten en de vlek van onwetendheid. Als Allah iemand eer geeft, dan staat hij boven oneervol gedrag. Er zijn arme mensen die hun eer nooit zouden weggeven voor veel geld, maar tegelijkertijd heb je ook rijke mensen die iets minder verdienen en daardoor zelfmoord (willen) plegen. Eer heeft dus niks te maken met rijkdom. Sommigen denken dat ze zichzelf een plezier doen, terwijl ze zichzelf vernederen. Anderen vernederen zichzelf (in dit leven), waardoor hun rang (in het hiernamaals) verheven zal worden.

De grootste eer voor de mens is om kennis te maken met Allah. Iemand die voldoening heeft en geen waarde hecht aan het materiële en zich verheft boven zijn begeerten en verlangen heeft een eer waar je jaloers op kunt zijn. Allah zal hem dan ook in het hiernamaals een eervolle positie geven.

Zo zegt Allah: ‘’O ziel die tot rust gekomen is! Keer tot jouw Heer terug; verheugd en Hem verheugend. En treed binnen, temidden van Mijn dienaren. En treed Mijn Tuin binnen.’’117

al-Mudhill

Allah is al-Mudhill. Hij is de Wegnemer van eer. Iemand met hebzucht en jaloezie, zal nooit genoegen nemen met wat hij heeft. Hij zal zijn begeerten niet kunnen controleren en zal uiteindelijk een slaaf worden van de verleidingen in het leven. Zo een persoon zal verdwalen in het donker van onwetendheid en hij zal dan onteerd zijn, doordat zijn rijkdommen worden ontnomen. Met Tasawwuf train je het hart om niet achter begeerten aan te gaan en genees je de spirituele ziekten van het hart.

Allah zegt: ‘’Zij [de hypocrieten] roepen tot hen [de gelovigen]: ‘’Waren wij niet met jullie?’’ En de anderen zeggen: ‘’Jazeker, echter, jullie zijn voor de verleiding bezweken, jullie beraamden andere plannen, jullie twijfelden en jullie [ijdele] verwachtingen hebben jullie misleid tot de beschikking van Allah is gekomen en de misleider [de satan] jullie van Allah heeft afgeleid. En Vandaag wordt noch van jullie, noch van degenen die niet geloven losgeld geaccepteerd. Jullie verblijfplaats is het Vuur. Dat past beter bij jullie. En wat een slechte bestemming is dat!’’

Allah zegt ook: ‘’Zeg: ‘’O Allah, Eigenaar van de macht. U verleent de heerschappij aan wie U wilt en [U] neemt de heerschappij terug van wie U wilt. U verheft wie U wilt en U vernedert wie U wilt. Alleen in Uw macht bevindt zich het goede. Inderdaad bent U omtrent alles Almachtig.118

Al-Basir [de Alziende]

Allah is al-Basir, de Alziende. Hij ziet alles en niets ontgaat Hem. Hij ziet zonder een oog. Verheven is Allah dat Hij gebeurtenissen, bewegingen, kleuren en foto’s opvangt in een oog en omzet in beeld. Dat Allah alles ziet, betekent dat Hij alles weet. Dit is meer dan dat je met het oog kunt waarnemen, aangezien Allah ook het innerlijke kent.

Zo zegt Allah: ‘’Ga beiden naar de farao, want hij heeft [de grenzen van ongeloof en ongehoorzaamheid] overschreden. Spreek beiden tot hem op een zachte manier. Misschien zal hij het zich ter harte nemen of [misschien zal hij] zich grote zorgen maken. Zij [Musa en Harun] zeiden: ‘’Onze Heer, wij vrezen dat hij zich met de bestraffing zal haasten of [alle grenzen ten opzichte van ons] zal overschrijden.’’ Hij [Allah] zei: ‘’Vrees niet, Ik ben met jullie beiden, Ik hoor en zie [alles].’’124

Verwijzing naar het hiernamaals

En Allah zegt: ‘’Zeg: ‘’Werk, dan zal Allah jullie werk zien, evenals Zijn Boodschapper en de gelovigen. Jullie zullen worden teruggebracht tot de Kenner van het verborgene en het waarneembare, dan zal Hij jullie berichten over hetgeen jullie hebben gedaan.’’125

En ook: ‘’Hij kent het verraderlijke van de ogen en hetgeen de harten verbergen.’’126
De mens ziet ook, maar het zicht is beperkt en oppervlakkig. Wij zien hetgeen ver is niet en wij zien zelfs iets wat te dichtbij is niet. Wij zien soms maar beseffen en doordringen niet. Wij zien de buitenkant, maar zien de binnenkant niet.

Kijk naar de schepping van Allah en besef hoe Groot en Machtig Allah is. Jezus [Alayhi Salaam] werd het volgende gevraagd: ‘’Is er iemand als jij? Hij zei: ‘’Als iemand kijkt en beseft, zwijgt en bezint, spreekt en (Allah) gedenkt dan is hij net als mij.’’

Allah weet dus alles over ons. Iemand die zich enkel bekommert dat mensen zijn zondes niet zien, heeft het niet begrepen. Allah ziet jou wat je ook doet en waar je het ook doet. Mensen willen stiekem een zonde begaan, maar stiekem bestaat niet, aangezien Allah alles ziet. Zo iemand is onterecht moedig (dat hij niet wordt gezien bij het zondigen), maar een terechte verliezer (aangezien Allah hem ziet).

117 Surat al-Fajr, verzen 27-30
118 Surat Ali Imran, vers 26
124 Surah Taha, verzen 43-46
125 Surat al-Tawba, vers 105
126 Surat al-Ghafir, vers 19

Plaats een reactie

:wink: :-| :-x :twisted: :) 8-O :( :roll: :-P :oops: :-o :mrgreen: :lol: :idea: :-D :evil: :cry: 8) :arrow: :-? :?: :!: